Din brugergrænse-flade er dit brand – udnytter du det?

05-11-2018

Brugergrænsefladen er der, hvor dit produkt møder dine kunder. Det er her, de med øjne og hænder oplever kvaliteten af den maskine, de arbejder med. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvilket materiale og udseende der møder dem. Silikonetastaturer scorer højt på både ”look and feel” og holdbarhed.

 

Når bygningsarbejderen en februar morgen står i regnvejr med sikkerhedsskoene begravet i mudder og grus og skal betjene sine tonstunge maskiner, så vil man som maskinleverandør gerne være sikker på to ting. For det første skal betjeningspanelet virke i alt slags vejr – også selvom det både er vådt og beskidt. For det andet skal dem, der arbejder med ens maskine, have følelsen af, at ”den her maskine kan klare alt”. Det første handler om kvalitet, funktionalitet og holdbarhed – det andet handler om følelse, brugeroplevelse og branding.

 

I Mekoprint har vi i mere end 30 år arbejdet med brugergrænseflader på udstyr til alt lige fra medicinalbranchen til entreprenørbranchen, og har med stor succes leveret folietastaturer, silikonetastaturer og touchskærme, der er tilpasset enhver brugssituation. Kunsten at forene brugeroplevelse med funktionalitet er en spidskompetence.

 

Nysgerrigheden er styrende

”Det er i den tidlige dialog med kunden, at kimen til de bedste løsninger sås. Vi er virkelig nysgerrige”, siger Domenic B. Nielsen, Key Account Manager hos Mekoprint Graphic Electronics. ”Vi starter altid med at finde ind til, hvad kunden drømmer om – Hvad er slutscenariet for produktet og produktionen? Vi begynder en fælles rejse og kommer blandt andet tæt på produktets værdiskabelse, kundens ressourcer, produktionssetup og konkurrencesituation. Når vi ved det, kan vores tekniske og kommercielle team i forening begynde at skitsere den bedste løsning til lige netop det behov”.

 

Plug and play løsninger

Nhiem Le er Business Manager i User Interfaces hos Mekoprint Graphic Electronics, og han fortæller videre: ”Vi har meget fokus på at udvikle de bedste løsninger sammen med vores kunder, så udbyttet bliver højere end omkostningen i hele levetiden. Vi gør os meget umage med at sætte os ind i slutbrugerens verden og udvikler en løsning, der udvider grænserne og flytter produktet. Herudover sætter vi os helt ind i montageprocesserne, så vi kan levere noget, der er nemt for at godkende, integrere og viderehåndtere. Selvom løsningen kan være ny, skal det også være ”design for manufacturing” både i Mekoprint og hos vores kunder – det skal være ”plug and play”.

 

Silikonens mange fordele – prisen er en af dem

Mekoprint hjælper mange kunder, hvis betjeningsløsninger skal fungere udendørs eller i hårdt miljø, og her er silikonetastaturerne et oplagt valg. Silikonen er helt tæt og mindre temperaturfølsom end andre materialer. Samtidig er det nemt at betjene, fordi det designes i tre dimensioner. Når tastaturets struktur kan føles med fingerspidserne, kan brugeren nemt finde rundt på det i brugssituationen. En ekstra dimension er muligheden for at skabe et mere eksklusivt designudtryk på overfladen og sikre flot spredning af baggrundslys, velegnet til betjeningsløsninger, der skal fungere perfekt i mørke.

 

”Mange kunder kender ikke silikonens mange fordele eller har en opfattelse af, at materialet er dyrt i forhold til folie. Men vi har flere eksempler på, at kunden oplever større værdi ved at gå silikonevejen”, siger Domenic B. Nielsen. ”Magien sker, når vi bliver inviteret tidligt med i kundens proces. Brugergrænsefladen er ikke bare noget, der klistres på produktet lige inden det skal i markedet. Det er en vigtig del af brugsoplevelsen og helt centralt for den oplevede værdi af produktet. Hvis produktet føles nemmere at bruge, mere eksklusivt og holdbart, med et silikonetastatur, så er det næsten altid en lille merpris værd i forhold til traditionelle folietastaturer”.

Kontakt Mekoprint