Sparring om grafisk design giver højere produktværdi

05-11-2018

Mekoprints industrielle designere skaber bro fra produkternes funtionalitet, tolerancer og tekniske specifikationer – til design og optimeret brandværdi. På den måde kommer der sammenhæng mellem udtryk, egenskab og produktionsmodning i de grafiske løsninger.

 

’Hvor skal det sidde?’ Det er det essentielle spørgsmål, Mekoprint Graphic Electronics’ design- og konstruktionsteam altid arbejder med i udviklingen af digitalt- og serigrafitrykte labels og overlays. Spørgsmålet er en del af den forventningsafstemning, som skal sikre, at de fem medarbejdere i teamet altid finder den optimale løsning for kunden. Designrådgivning til kunderne betyder, at produkterne i sidste ende hænger meget bedre sammen i udtryk og egenskaber.

 

”En af de største risici for kunden er forkert eller mangelfuld forventningsafstemning. Vi går derfor aldrig i gang med en konstruktions- og designopgave uden at vide præcis, hvilke krav slutproduktet skal leve op til, hvor skal det monteres, hvad er brugssituationen, krav til funktionalitet osv. Jeg betragter det simpelthen som mangelfuld rådgivning, hvis vi ikke stiller de helt grundlæggende spørgsmål som det allerførste” siger Thomas Lænner, der er Design Team Leader i forretningsområdet Industrial Graphics.

 

Designrådgivning er for alle

De mange spørgsmål er første skridt i en proces, der fører kunderne sikkert fra idé til færdigt produkt – og med en god portion værdi tilført undervejs. ”Vi har en helt fast proces for, hvordan vi hjælper kunderne frem til det bedste resultat”, siger Lene Bach Randers, som er Business Manager i Industrial Graphics. ”Og vi har haft rigtig gode resultater med den – kunderne mangler faktisk tit en sparringspartner, der kan operere i gråzonen mellem produktudvikling og marketing”, fortsætter hun.

 

Kundekredsen spænder vidt fra mindre virksomheder til store koncerner indenfor alt fra jern- og metalindustrien til medico og automotive, og denne forskellighed stiller krav til designteamets indsigt i branchernes standarder og dagligdag. I nogle brancher er renhed vigtig, i andre skal displayet betjenes med store svejsehandsker.

 

Bukh-motorer i sol og saltvand
Den danske motorfabrikant Bukh A/S drager løbende stor nytte af design teamets arbejdsmetoder og det tætte samarbejde. Senest har Mekoprint og Bukh udviklet grafiske labels og overlays til dieselmotorer i Fast Rescue Boats (FRB-både), som konstant udsættes for hård sol og saltvand.

 

”Selvfølgelig er det vigtigt, at vores motorer er driftsikre, men selve motoren er der sjældent, nogen der ser. Men vores display og label, som sidder udenpå motoren i al slags vejr, bliver set dagligt, og skal derfor se professionelt ud, udstråle kvalitet og ikke mindst være holdbar”, siger Martin Lindbæk, der er Marketing og After Sales Manager i Bukh A/S. ”Jeg fornemmede straks, hvor hurtigt Mekoprints designere opfangede vores behov og kom med idéer og forslag, som jeg ikke selv havde tænkt på eller troede var muligt”, fortæller han.

 

 

Få mest ud af samarbejdet

”Flere kunder efterspørger andet end evnen til at klargøre en designfil til produktion. De vil gerne have hjælp til at tænke i helheder – og de kan mærke, at vi tilfører værdi på den måde”, siger Thomas Lænner, der sammen med resten af designteamet kender betydningen af den tidlige involvering. ”Kunderne er begyndt kontakte os tidligere i konstruktions- og designfasen, og det ender altså hver gang med optimerede produkter og en øget brandværdi”.

Kontakt Mekoprint